Publications

EDITED VOLUMES / JOURNALS
(2010) with Sarah Bay-Cheng, Andy Lavender, and Robin Nelson. Mapping Intermediality in Performance. Amsterdam: Amsterdam University Press.

(2009) with Lucia van Heteren, Maaike Bleeker and Rob van der Zalm. Theater Topics 4: Concepten en objecten. Amsterdam: Amsterdam University Press.

(2007) with Lucia van Heteren, Christel Stalpaert and Rob van der Zalm. Theater Topics 3: Ornamenten van het vergeten. Amsterdam: Amsterdam University Press.

(2006) with Freda Chapple. Intermediality in Theatre and Performance. Amsterdam & New York: Rodopi.

(2006) with Henk Havens, Eric de Ruijter and Kees Vuyk. Theater & Technologie. Amsterdam: Nederlands Theater Instituut.

(2006) with Patricia de Kort, Frank Mineur and Leo Swinkels. Theater & Openbaarheid. Amsterdam: Nederlands Theater Instituut.

(2006) with Maaike Bleeker, Lucia van Heteren and Kees Vuyk. Theater Topics 2: De theatermaker als onderzoeker. Amsterdam: Amsterdam University Press.

(2005) with Maaike Bleeker, Lucia van Heteren and Kees Vuyk. Theater Topics 1: Multicultureel Drama?. Amsterdam: Amsterdam University Press.

(2004) with Patricia de Kort. Zoekboek 1: Lectoraat Nieuwe Theatraliteit 2004. Maastricht: TheatreAcademyMaastricht, ZuydUniversity.

SELECTED ARTICLES / CHAPTERS IN BOOK
(2010) “Intermediality in Performance and as a Mode of Performativity” in Sarah Bay-Cheng, Chiel Kattenbelt, Andy Lavender and Robin Nelson (eds.) Mapping Intermediality in Performance. Amsterdam: Amsterdam University Press. 29-37.

(2008) “Multi-, Trans- und Intermedialität: Drei unterschiedliche Perspektiven auf die Beziehungen zwischen den Medien”, in: Henri Schoenmakers et al (eds.), Theater und Medien / Theatre and the Media: Grundlagen – Analysen – Perspektiven. Eine Bestandsaufnahme. Bielefeld: transcript, 125-132.

(2008) “Intermediality in Theatre and Performance: Definitions, Perceptions and Medial Relationships”, in Culture, Language & Representation: Intermediality / Cultura, Lenguaje y Representación: La Intermedialidad (guest edited by Freda Chapple), Vol. 6 – May 2008, 19-29.

(2007) “Multi-, trans- en intermedialiteit: drie perspectieven op relaties tussen media”, in: Henk Oosterling et al (eds.), Intermediale reflecties: kruisbestuivingen en dwarsverbanden in de hedendaagse kunst  (DAF Cahiers # 1). Rotterdam: Dutch Aesthetics Federation, 29-38.

(2006) with Freda Chapple. “Key issues in intermediality in theatre and performance”, in: Freda Chapple and Chiel Kattenbelt (eds.), Intermediality in Theatre and Performance. Amsterdam / New York: Rodopi, 13‑29.

(2006) “Theatre as the art of the performer and the stage of intermediality”, in: Freda Chapple and Chiel Kattenbelt (eds.), Intermediality in Theatre and Performance. Amsterdam / New York: Rodopi, 31-41.

(2006) “Theater en de ontmaskering van de werkelijkheid als enscenering”, in: Chiel Kattenbelt et al (eds.), Theater & Openbaarheid. Amsterdam: Theater Instituut Nederland, 36‑48.

(2004) “Theater en technologie in het perspectief van intermedialiteit en mediavergelijking”, in: Chiel Kattenbelt et al (eds.), Zoekboek 1: Lectoraat Nieuwe Theatraliteit 2004. Maastricht: TheatreAcademyMaastricht – Zuyd University, 94-102.

(2003) with Joost Raessens, “Computergames and the complexity of experience”, in: Marinka Copier en Joost Raessens (eds.), Level Up: Digital Games Research Conference. Utrecht: UtrechtUniversity, Faculty of Arts, 2003: 420-425.

(2002) “Theatre and the Use of Audio-visual Technologies”, in In Front of the Audience: Theatre Conference Report 2001. Maastricht: Jeker Studio, European Centre for Performing Arts, 92-95.

(1999) “De autonome kunst op weg naar de twintigste eeuw, het tijdperk van de film”, in: Jan Weerdenburg (ed.), in: Grote Lijnen: Kunst. Utrecht: Bureau Studium Generale Utrecht University, 95-116.

(1997) “Theater als Artefakt, ästhetisches Objekt und szenische Kunst”, in: Forum modernes Theater, Vol. 12 (1997), 132-159.

(1996) “Color and the Absence of Color in Early Film Theories”, in: Monica Dall’Asta et al (eds.), Il colore nel cinema muto. Bologna: Mano Edizioni, 116-132.

(1994) “The triad of emotion, action and reflection: A sign-pragmatic approach to aesthetic communication”, in Kodikas/Code: Ars Semeiotica, Vol. 17 (1994), No. 1/2, 123-139.

PHD DISSERTATION
(1991) Theater en film: aanzet tot een systematische vergelijking vanuit een rationaliteitstheoretisch perspectief . Utrecht: Utrecht University (PhD dissertation).